De generatie die, geleidelijk aan, vaker op de werkvloer te vinden is? Gen Z! Ofwel, de mensen die tussen 1996 en 2010 geboren zijn. Een deel van deze generatie zit nog op school en studeert én een deel is al begonnen aan zijn of haar carrière. De generatie is grotendeels opgegroeid met social media en is daarom niet vatbaar voor de traditionele marketinguitingen en vacatures. Maar hoe trek je dan wel de aandacht? En nog belangrijker, hoe zorg je dat ze op jouw werkvloer willen komen werken?
Wie is Gen Z?
De kenmerken van Gen Z? Die zijn er wel degelijk. Zo heeft Gen Z de opkomst van social media meegemaakt, klimaatverandering én een financiële crisis. Die hebben we hieronder voor je op een rijtje gezet.
– Gen Z behoort tot de echte digital natives! De eerste generatie waarbij mobiele apparaten er al vanaf het begin van de opvoeding waren. Met de paplepel ingegoten zou je kunnen zeggen… Technologie is niet lastig en de razendsnelle verandering hierin maakt dat Gen Z snel dingen oppikt.
– Al van jongs af aan zit Gen Z niet stil. Opgroeiende in een onzekere tijd (denk aan de financiële crisis) maakt dat het echte aanpakkers zijn. Ze zijn leergierig, zitten niet stil en zijn zich bewust van hun verantwoordelijkheden.
– Gen Z houdt zich niet alleen bezig met dingen die in ons land gebeuren, nee. Ook wereldwijd! Internet, waaronder social media en vlogs maken mogelijk dat ze alles kunnen volgen. Daar waar de babyboomers zich vooral met Nederland bezighouden, houdt Gen Z zich vooral bezig met het buitenland.
5 tips om Gen Z op jouw werkvloer te krijgen
- Zet in op digitaal: Gen Z weet niet beter dan dat social media bestaat. Kortom, een groot deel van hun dagelijkse leven zal bestaan uit het scrollen op social media. Deel daarom jouw vacatures op platformen zoals TikTok, Instagram of LinkedIn.
- Houd rekening met ervaring: De meesten komen net van school en zijn nog starters. Denk na over wat je in de vacaturetekst zet. Minimaal twee of drie jaar ervaring heeft dus niet zoveel zin…
- Wees flexibel: een werk-/privébalans is belangrijker dan ooit. Zeker na een lange coronaperiode. Flexibiliteit kan hybride werken zijn, maar ook het kiezen van eigen werktijden. Probeer in de vacature zo duidelijk mogelijk te omschrijven hoe dit wordt bevorderd.
- Stimuleer werkgeluk: leg de focus op mentale gezondheid. Gen Z realiseert zich maar al te goed dat stress kan leiden tot een burn-out. Wanneer de nadruk wordt gelegd op het welzijn van de medewerkers, zal dit alleen maar positief worden opgevat en voelen zij zich gewaardeerd.
- Stimuleer diversiteit: Diversiteit -en vooral ook inclusiviteit- staat bij Gen Z hoog in het vaandel. Iedereen heeft zijn zo zijn goede vaardigheden en daar moeten we gebruik van maken. Laat zien naar voren komen in de vacaturetekst. Leg hierbij niet alleen de focus op een schoolpapiertje, maar juist ook op de vaardigheden.
Nu we het toch over Gen Z en vacatures hebben: een 9-tot-5 baan is (weer) helemaal in! Benieuwd waarom? Je leest het hier!