Een aantal jaren geleden had iedereen het erover: ‘Het Nieuwe Werken’. Een andere manier van denken over organiseren. Werknemers moesten meer thuis gaan werken en met de komst van flexibele werkplekken was een eigen bureau verleden tijd. Anno 2018 hoor je het begrip minder vaak. Was Het Nieuwe Werken dan een hype? Of heeft het nog toekomst?
Kenmerken van Het Nieuwe Werken
Faciliteiten binnen de organisatie moeten worden aangepast. Bijvoorbeeld laptops in plaats van desktops en flexplekken in plaats van vaste bureaus.
Het Nieuwe Werken omvat dus meer dan alleen veranderingen op het gebied van ICT, of flexwerken. Belangrijk is dat het management anders gaat aansturen en dat medewerkers op een andere manier gaan samenwerken.
Voordelen van deze nieuwe manier van werken
In potentie kan deze nieuwe manier van werken betere bedrijfsresultaten opleveren. Het Nieuwe Werken kan leiden tot hogere arbeidsproductiviteit en dus betere resultaten.
Met deze voordelen in het achterhoofd zou je haast zeggen dat dit de ideale manier van werken is voor de toekomst. Er kleven helaas ook een aantal nadelen aan en er zijn daarnaast een aantal valkuilen.
Nadelen & valkuilen
Medewerkers werken op verschillende locaties en op verschillende tijden. Hierdoor ontmoeten zij elkaar minder vaak. Dit kan als een gemis worden ervaren. Even sparren over een probleem wordt ook lastiger.
Thuiswerken kan heel efficiënt zijn, maar er zijn ook een hoop afleidende factoren. Bijvoorbeeld even een wasje draaien, boodschappen doen of onverwachts bezoek.
Doordat leidinggevenden meer nadruk gaan leggen op resultaten in plaats van aanwezigheid kunnen medewerkers meer druk ervaren. Het vraagt om een andere benadering van werk en dat ligt niet iedereen.
Een valkuil is bijvoorbeeld een manager die de op controle gerichte stijl moeilijk kan loslaten. De manager heeft namelijk minder zicht op het werk dat medewerkers uitvoeren. De manager zal zijn medewerkers meer los moeten laten en vertrouwen. Uiteindelijk is het resultaat wat telt.
Daarnaast is de mindset een valkuil. Iedereen in de organisatie moet meegaan in de nieuwe mindset.