Het Nieuwe Werken
Een aantal jaren geleden had iedereen het erover: ‘Het Nieuwe Werken’. Een andere manier van denken over organiseren. Werknemers moesten meer thuis gaan werken en met de komst van flexibele werkplekken was een eigen bureau verleden tijd. Anno 2018 hoor je het begrip minder vaak. Was Het Nieuwe Werken dan een hype? Of heeft het nog toekomst?
Kenmerken van Het Nieuwe Werken
Deze manier van organiseren is gebaseerd op vertrouwen. Er vindt minder controle plaats. Medewerkers hebben meer vrijheid in werktijden, hun werkwijze en de locatie waar ze werken. Aanwezig zijn en uren maken is niet meer wat telt. Daarnaast wordt er gestuurd op resultaten, in plaats van op aanwezigheid.
Faciliteiten binnen de organisatie moeten worden aangepast. Bijvoorbeeld laptops in plaats van desktops en flexplekken in plaats van vaste bureaus.
Het Nieuwe Werken omvat dus meer dan alleen veranderingen op het gebied van ICT, of flexwerken. Belangrijk is dat het management anders gaat aansturen en dat medewerkers op een andere manier gaan samenwerken.
Voordelen van deze nieuwe manier van werken
Een voordeel is bijvoorbeeld minder reisinspanningen voor de medewerkers. Men is minder vaak aanwezig op kantoor en er is de mogelijkheid om files te vermijden door buiten de spits te reizen. Dit kan resulteren in een betere afstemming tussen werk en privé. Ook voordelig. Doordat medewerkers niet meer zijn gebonden aan een vaste locatie en vaste werktijden kunnen verschillende rollen makkelijker gecombineerd worden. Daarnaast kan het een kostenbesparing opleveren op diverse vlakken. Denk bijvoorbeeld aan minder kantoorruimte, printkosten en reiskosten.
In potentie kan deze nieuwe manier van werken betere bedrijfsresultaten opleveren. Het Nieuwe Werken kan leiden tot hogere arbeidsproductiviteit en dus betere resultaten.
Met deze voordelen in het achterhoofd zou je haast zeggen dat dit de ideale manier van werken is voor de toekomst. Er kleven helaas ook een aantal nadelen aan en er zijn daarnaast een aantal valkuilen.
Nadelen & valkuilen
De scheidslijn tussen werk en privé kan vervagen door de flexibiliteit van medewerkers. Ze zijn 24/7 bereikbaar en dat kan extra druk opleveren. Ze zijn altijd online en daardoor is er het risico dat men meer tijd aan werk besteed dan voorheen.
Medewerkers werken op verschillende locaties en op verschillende tijden. Hierdoor ontmoeten zij elkaar minder vaak. Dit kan als een gemis worden ervaren. Even sparren over een probleem wordt ook lastiger.
Thuiswerken kan heel efficiënt zijn, maar er zijn ook een hoop afleidende factoren. Bijvoorbeeld even een wasje draaien, boodschappen doen of onverwachts bezoek.
Doordat leidinggevenden meer nadruk gaan leggen op resultaten in plaats van aanwezigheid kunnen medewerkers meer druk ervaren. Het vraagt om een andere benadering van werk en dat ligt niet iedereen.
Een valkuil is bijvoorbeeld een manager die de op controle gerichte stijl moeilijk kan loslaten. De manager heeft namelijk minder zicht op het werk dat medewerkers uitvoeren. De manager zal zijn medewerkers meer los moeten laten en vertrouwen. Uiteindelijk is het resultaat wat telt.
Daarnaast is de mindset een valkuil. Iedereen in de organisatie moet meegaan in de nieuwe mindset.