Clean desk policy
Je kent het wel: koffiemok hier, waterglas daar. Jouw lunch er ergens tussenin. Notitieboek met pen naast je en zes losse notitievellen her en der over je bureau. De oplader van je laptop, HDMI-kabel van je monitor en het snoer van je muis slingeren alle kanten op. Heerlijk zo’n chaotisch bureau. Of toch niet?
Opgeruimd staat netjes
Steeds vaker hanteren bedrijven een clean desk policy op het werk. Maar wat is het precies? Het woord verklapt het al deels. Wanneer dit gehanteerd wordt, betekent dit dat er zo min mogelijk op jouw bureau ligt. Enkel de spullen die jij nodig hebt om te kunnen werken. Een laptop, muis, telefoon, notitieboekje met pen zijn dus toegestaan.
Clean desk policy invoeren: waarom hanteren bedrijven dit?
Inmiddels voeren vele bedrijven een clean desk policy. Opgeruimde bureaus zorgen voor een professionele uitstraling bij klanten. Ook zorgt het beleid bij werknemers voor een stukje rust en concentratie. Bovendien kan een bedrijf eenvoudiger werkplekken inrichten. Lang niet iedereen hoeft op deze manier zijn/haar eigen bureau te hebben.
Voordelen voor jou als werknemer
Zo’n opgeruimd bureau is helemaal zo gek nog niet. Het zorgt ervoor dat je minder snel bent afgeleid. Ook creëert het meer rust en optimaliseert het jouw concentratie. Een win-winsituatie dus! Het scheelt een hoop opruimen. Bovendien wordt schoonmaken er makkelijker van. Wat wil je nog meer?
5 tips voor jouw clean desk
Het klinkt allemaal lovend, maar hoe creëer je jouw eigen clean desk policy? Hieronder een vijftal tips:
Neem foto’s
Begin met een foto van hoe het was: chaotisch en niet opgeruimd. Zo zie je progressie. Ben je klaar? Neem dan ook een foto. Mocht je toch terugvallen of iets willen opruimen, dan heb je een foto van jouw opgeruimde bureau.
Prullenbak binnen handbereik
Ontzettend handig om dicht bij je te hebben. Zo kan je direct afstand doen van dat wat weg kan. Opgeruimd staat netjes.
Opruimen
Zit jouw dag erop? Zorg dan meteen dat je alles opruimt. Zo kan je de volgende dag met een schoon bureau beginnen!
Inscannen
Moet je veel documenten printen of kopiëren voor jouw collega’s? Stop hiermee en scan het in. Zo ontvangen al jouw collega’s het digitaal. Dat scheelt je veel tijd, rommel en papier.
Ordenen, ordenen en nog meer ordenen
Plaats een fysieke inbox op jouw bureau. Zo kan je al jouw belangrijke documenten toch georganiseerd bewaren.
Een clean desk policy is erg belangrijk, maar hoe werk je vervolgens zo efficiënt mogelijk? Je leest het in onze blog over efficiënt werken.
